‘NPV Werkendam omarmt de plannen voor een hospice in de buurt.’

De Nederlandse Patiëntenvereniging (NPV) is een landelijke organisatie die zich bezighoudt met de zorg voor het leven, vanuit het perspectief van de patiënt.

12 jan 2021 Leestijd 1 minuut

De NPV helpt patiënten om makkelijker hun weg te vinden in de zorg. Ze biedt voorlichting, begeleiding en tegenwicht tegenover het professionele overwicht dat veel zorgverleners hebben. We interviewen Chris Hovestadt en Frouwkje Verdoorn, beiden verbonden aan de NPV in Werkendam.

‘Het gemis van een hospice in de regio kwam ter sprake tijdens een bestuursvergadering van de NPV, vertelt Frouwkje. Als coördinator in de thuishulp werk ik al geruime tijd prettig samen met Bettina Kraaieveld. Wij zijn regelmatig op zoek naar vrijwilligers in de thuiszorg. Zodoende ken ik Trema en Bettina. In de bestuursvergadering van de NPV opperde iemand: Is het geen tijd voor een hospice in het Land van Heusden en Altena? Door een artikel in de krant en de gesprekken met Bettina, wist ik van jullie stichting en plannen om een hospice te realiseren.’

Wat het vraagt om te zorgen voor iemand in de laatste levensfase, wordt door naasten vaak onderschat.

‘Ik vertelde Chris, bestuurslid bij de NPV in Werkendam, over jullie stichting. Hij reageerde positief.’ Chris beaamt dit als we hem spreken: ‘Rond die periode overleed een tante van mij in een verpleeghuis. Zo werd ik met neus op de feiten gedrukt over de mogelijkheden in de regio. De hele ervaring heeft me doen realiseren dat een hospice in Altena van grote meerwaarde zou zijn.’

‘Voor veel mensen in Altena is een hospice nieuw,’ zegt Frouwkje. Ze proberen zoveel mogelijk thuis te regelen, maar onderschatten hoe zwaar de zorg en begeleiding kunnen zijn in de laatste fase. Voor sommigen is het eenzame periode, voor anderen die veel familie om zich heen hebben, blijkt het goed organiseren een hele taak. Ze vragen vaak te laat om hulp. Een hospice biedt ze de mogelijkheid om de taken te verdelen. Zo ontstaat ruimte voor persoonlijk contact en tijd om in alle rust afscheid van elkaar te nemen.

‘Als NPV blijven we graag betrokken bij de realisatie van het hospice. We springen graag bij als dat nodig is in de vorm van advies en het benadrukken van het belang voor de regio’, aldus Chris.